Tuesday, March 4, 2014

aireen & cartoon

Budak-budak dan kartun memang tak dapat dipisahkan. Ada bagusnya dan ada x bagusnya bila budak-budak tengok kartun. Tapi bila dah jadi mak-mak ni tak dinafikan yang pengaruh tv memang sangat kuat kepada budak-budak. Patotlah mak aku  slalu cakap jangan bagi sangat anak-anak tengok tibi.

Positive view:
1. Budak-budak boleh blaja . Contohnya macam rancangan sesame street, dora the explorer, mickey mouse     full house, hi-5. Contohnya aku sendiri. dolo-dolu masa zaman aku kecik-kecik manalah reti cakap              omputih. Mak aku tu surirumah. Sekolah pun tak tinggi. Masa aku masuk darjah 1 tahu lah jugak cakap        good morning , thank you, my name is Cathy. Itu hasil tengok tibi lah tu.

2. X der lah buat benda ntah apa-apa. Contohnya time cuti sekolah x der lah nak main longkang carik anak       ikan macam aku masa kecik-kecik dulu. Tapi zaman dulu selamat. tak ramai orang jahat. bukan macam         zaman laa ni. nak bagi anak main kat parking keta dalam rumah pun tak berani. 

Negative view:
1. Kadang-kadang kartun ni suka wat benda ntah apa-apa. Contohnya jelir-jelir lidah, tunjuk punggok kat         orang Itu boleh menjadi ikutan budak-budak.Mungkin bagi mat salleh benda-benda macam tu kiut. Tapi       cuba tiba-tiba anak kita buat kat orang tua macam tu x ke kemaluan kita sebagai mak pak 
    dia.  nampak  macam tak pandai ajar anak. Itu semua diluar batas-batas norma kehidupan kita sebagai         orang Malaysia. (wah.....ekkekekek).


Malas nak taip dah...

Ni Aireen yang dah kawan aku si pemilik blog mynonstopstories.blogspot.com kartunkan. Dia ni memang creatif tahap gaban antara kitaorg kat opis tue. berseni lah tangan dia walopun luaran nampak cam ganas orang nye. ibarat dalam hati ada taman tapi tangan sangat berseni.


kalau aku yang buat x der nyelah jadi macam nie...
taaaadddddaaaaaa......aku pun berjaya beliau kartunkan....


No comments:

Post a Comment

countdown...

countdown...

www.google.com