Thursday, April 30, 2015

Stok Susu

Aku tulis pasal breastfeeding ni based on my own experience yang tak seberapa setelah berjaya menyusukan Pewincess Aireen sampai umur 2tahun. 

Walupun 2 tahun bukan full breast feed tapi time dia bersama aku memang 100% susu badan kecuali masa dekat rumah pengasuh. Tu yang jadi tak 100% breastfeed tu. Salah kan pengasuh dia....hahahaha. Taklah.... aku faham nak handle budak yang susu badan ni bukan senang. Nak menguruskan susu badan  tu adalah sangat leceh sebab susu badan ni sangat sensitif. Nasib bailah pengasuh tu consider awal 6 bulan tu dia tak kisah aku bagi susu badan. 



Masa dalam pantang aku tak de buat stok susu sebab aku pemalas. Masa dah start kerja pun  aku cuma buat stok sikit jer. Kira perah hari ni untuk esok. Maknanya susu yang aku bagi bekal untuk Aireen tiap-tiap hari adalah fresh. Sebab memang aku tak bekukan. Cuma letak dalam peti sejuk kat bahagian bawah jer. Sebab esok nya dah nak bekal g rumah pengasuh dah. Kadang-kadang aku pelik dengan emak-emak yang buat stok macam org nak hntar stok susu jual kat supermarket. Siap beli freezer bagai.  Memanglah kata puan doktor n puan misi susu badan tahan sampai 6 bulan  hingga setahun kalau simpan kat tempat beku. Tapi tak macam kesian ker kat anak minum benda yang dah simpan lama-lama. Macam kita gak ler kalau benda dah simpan lama-lama dalam peti sejuk mana ada rasa sedapnya lagi kan. Itu pendapat akulah...lain orang lain pendapatnya kan..kan..kan...

Breastmilk Storage Guidelines
ROOM TEMPERATURE (66-78°F):
4-6 HOURS
COOLER WITH FROZEN ICE PACKS (59°F):
UP TO 24 HOURS
FRESH MILK IN REFRIGERATOR (≤39°F):
UP TO 8 DAYS
THAWED MILK IN REFRIGERATOR (≤39°F):
UP TO 24 HOURS
FREEZER UNIT:
UP TO 6 MONTHS
DEEP FREEZE UNIT:
UP TO 12 MONTHS

Masa aku breastfeed dulu aku tak tak terima kerja outstation. Aku cuma terima kerja yang membolehkan aku balik rumah. Tak kisahlah kalau kena balik pkl 10 malam ke...12 malam ker. Janji aku balik rumah. Nasib baik bos memahami. TQ bos. Tapi bagi mereka yang memang kena kerja outstation gak sebab bos tak nak paham situasi buatlah stok yang agak-agak lepas kalau outstation seminggu. Takkan lah korang outstation sampai berbulan-bulan kot. Tapi kalau betul kena outstation sampai bulan-bulan bagi jer lah anak tu minum susu formula. Memang x de rezeki nak susukan anak lah tu kalau keadaan tak berapa nak mengizinkan. Senang...kepala tak serabut nak fikir macam mana macam mana macam mana macam-macam...Bukan nak condemkan semangat korang. Fikir positif. Adalah hikmahnya disebalik ketidakmudahan nak menyusukan anak tu.  Kot-kot lepas tu dapat naik pangkat kena kerja jauh. Tempat tu plak x dpt nak angkut anak sekali tak gitu...Think positve..



No comments:

Post a Comment

countdown...

countdown...

www.google.com