Wednesday, June 22, 2011

Kenangan Manis....

Tengah syok baca buku tiba-tiba plak kenangan lalu menjengah ke dalam ruang pemikiran . Tersenyum + tergelak sorang-sorang aku dibuatnya. Kalo orang lalu depan bilik aku kompom ingat aku tengah bercetting or ber sms or paling tak pun ingat aku tengah angau. Padahal buku yang aku baca buku motivasi. Tapi topik yang aku baca memang sangat bersangkut dan berpaut dengan memori yang mengjengah ke minda aku. SMS ataupun bahasa panjangnya Short Message Service ataupun dalam bahasa Melayu nya Khidmat Pesanan Ringkas.
 Zaman serba canggih nie memang suma orang pun pandai dah ber SMS. siap plus MMS g.dari anak buah aku yang baru menjengah darjah satu sampai ler ke mak aku yang dahumur 50++ tahun pun buleh dah ber SMS. berbalik kepada kenangan manis yang semanis madu yang tiba-tiba terselit dalam ruang pemikiran aku tadi.
al-kisahnya.....masa aku tak kawin dulu aku ada lah buat kerja-kerja part time kat restoran. kadang-kadang aku ambik kerja lepas habis masa kerja kat opis.terbawak sampai ler ke hari sabtu ngan ahad.alah duduk bujang. kat KL.jauh plak dari family. daripada aku buang masa duduk kat umah mencacatkana nggota badan tengok tv, makan ngan tido baek aku g buat part time. dapat gak duit lebih dan dapat pengalaman hidup.nak dijadikan cerita, aku kerja sebagai waitress. ambik-ambik order. tapi memandangakn restoren kitaorang nih bukak kat kawasan baru, so customer kureng.kadang-kadang kerja satu hari, seorang customer pun tak der. nasib baek gaji aku tak pernah miss bayar.kalo tak aku BAKOR jer restoren tuh. so nak menghabiskan masa kerja aku ngan benda berfaedah slalulah aku melepakkan diri ngan budak kitchen. blaja sikit2 mcm mana nak masak.macam mana nak potong bawang. aduii...potong bawang pun tak reti...
skali kat kitchen ni ada ler sorang pembantu tukang masak (commis chef).dia ni agak poyo ler jugak. suka cakap besar.slalu cerita kat kitaorang yang dia ada aweks cun kat kampung. aweks dia tu lecture kat kolej ler aweks dia bawak keta toyota vios ler, aweks dia slalu bagi duit kat dia ler, aweks dia dah ada rumah ler.habisnya kitaorang ni pun iyekanlah jer cerita dia. nak dijadikan cerita skali tu, budak bartender kitaorang SMS ler kat commis chef nih tanya dia ada kat mana. kitaorang pun tak tau pulak yang commis chef ni tak save kan nombor tepon si bartender nih. si commis ni pun reply balik tanya siapa nih??.cepat-cepat bartander panggil aku soh tengok msg si commis chef tu.aku pun tiba-tiba plak datang idea jahat. aku pun rely ler balik msg sik chef tu.cakap konon-konon nak berkenalan ngan dia. konon-konon jatuh cinta at the first sight ler. skali si commis chef ni kecoh satu kitchen. cerita kat kitaorang.siap tanya kenal tak nombor tepon yg msg dia tu. aku pun tambahkan lagi kelazatan permainan kitaorang.aku cakap arr "owh ntah-ntah budak yang kerja kat restoran depan tu kot.sebab semalam dia ada mintak no tepon ko dari aku. aku pun bagi jer lah.sebab dia cakap kat aku dia kawan sama sekolah ko".perrggggghhh...si commis tu senyum sampai teling tue. ada secret admire ler katakan. skali budak-budak floor tambah g kelazatan permainan.ghupa nya time malam-malam si commis ni berbalas sms ler ngan secret admire dia.   padahal budak floor ngan si commis ni duduk kat hostel.maknanya diaorang ber sms dlm satu bilik.. budak floor memang macam longkang arr aku cakap. siap pukul 7.30 pagi hantar msg ucap good morning sayang . manalah tak gugur jantung si commis tue. kitaorang pun cucuk-cucuk g si commis tu.bagitahu yang budak pompuan secret admire dia tu ada datang carik dia. tapi dia dah balik. perrrggghh..berlarutan sampai seminggu lebih gak ler si commis tu kena ngan kitaorang. siap dia top up kan hp budak bartender tu lagi. aku cakap.....memang sah-sah ler selama ni si commis tu menipu kitaorang hidup-hidup. skali ending dia aku pun tak pasti sangat macam mana si commis tu buleh tahu yang dia dah kena tipu ngan kitaorang. tapi yang pastinya seminggu gak dia tak tegur kitaorang. yang best nya plak suma orang pun buat muka tak tau dengan si commis tu. kalo nak tengok dari sudut pesitifnya,  biar si commis tu sedar diri. x cakap besar g. lepas kejadian itu, x der dah si commis tu nak cakap besar ngan kitaorang. huahauhauahua....

                                   Gambar ni ambik masa aku tau yang rahsia dah pecah..

No comments:

Post a Comment

countdown...

countdown...

www.google.com