Monday, February 27, 2012

breastfeeding punya cerita....

kali ni nak cerita pasal susu ibu. alhamdulillah aku berjaya mencapai cita-cita jangka pendek aku untuk menyusukan si budak kecik sampai umur dia 2 tahun. hari ini genap umur budak kecik 2 tahun 20 hari.
pagi tadi adalah kawan masa sekolah dolu-dolu bertanyakan pasal breastfeeding(bf) nie. aku ni takla arif sangat pasal bf. tapi bolehlah nak kasik advice based on experience aku.  so si kawan ni adalah yang tengah dalam pantang ni katanya nak try bf jugak.sebab katanya macam best bila tengok orang perah susu. ada jugak macam tu kan!!
kadang-kadang aku rasa emak-emak baru yang nak menyusukan anak ni macam tak ikhlas pulak nak menyusukan anak. Macam ada banyak sangat agenda terselindung.  Antara agenda-agenda terselindung yang paling comman aku dengar adalah :

1. Seronok bila tengok orang lain menyusukan anak
ini merupakan budaya suka mengikut. budaya ikut-ikutan




2.  Jimat duet. x payah spend duit beli susu mahal-mahal
belilah susu perpatutan dengan pendapatan.again ada unsur budaya ikut-ikutan kat sini. terikut-ikutkan kawan-kawan yang banyak duet beli susu mahal-mahal untuk anak diaorang





3. NAK KURUS!!!!
ini mereka yang beauty conscious. dah lumrah alam, kalo dah namanya dah kawen+dah beranak allignment memang tak akan ok. tapi kesian kan...sebab kalo pikir balik, maknanya pasangan dia tak boleh accept dia seadanya. sebab dia perlu maintainkan body untuk disukai+disayangi  oleh pasangannya. 



4. saja nak test market. boleh ker tak menyusukan anak



Masalah nya disini adalah.......aku kesian kat baby diaorang. Sebab baby tu tak dapat khasiat yang sebenar dari susu mak dia. Aku ada ikut ceramah keislaman menenai  Bf ni. Kata ustazah  tu...
 "Khasiat sebenar susu ibu bergantung kepada psikologi si ibu. walaupun si ibu mengambil segala suppliment yang diperlukan untuk menjana susu yang berkualiti tinggi  namun untuk melahirkan insan yang baik+yang bagus...NIAT si ibu adalah sangat penting"...

yeah....NIAT sangat penting yer puan-puan....

1 comment:

  1. Alhamdulillah syukur ke hadrat Allah tercapai sudah hasrat hati dalam usaha yang suci hati itu untuk menyucikan. Di harap juga usaha ini akan dapat diteruskan unutk yang seterusny. InsyaAllah.
    Akak setuju sangatlah dengan entry kat atas bab-bab menyediakan fizikal dan mental untuk menyusu anak ni.
    Kalau nak menyusukan haruslah sedia ikhlas dengan niat nak menyusu. Kalau setakat ada hidden agenda lupakan sajalah.
    Bukan apa memeang kesian kat anak tu nanti. Dahlah nak menyusus ekslusif si maknya tu sibuk diet segala bagai. Macam mana le si anak tu naka dapat zat.
    So kalau nak memula tu siapkan diri 100%. Zaman sekarang bukan macam dulu. Akses kepada ilmu pengetahuan di hujung jari je. Akses kepada material bergantung kepada berat poket.
    Jangan pulak sebab terikut-ikut persediaan segala bagai, tapi buatnya separa jalan je. Itu dah membazir.
    InsyalAllah kalau niat kita baik dapat kita membesar kan anak walau dengan susu ibu je. KEnyang tak kenyang si anak tu bergantung juga kepada niat si ibu. Kalau niat segala mcam sebab rupanya lupakan jelah, kesian baby anda.
    Oklah, itu jek, selepas penuh satu muka surat. Renung-renungkan dan selamat beramal.

    ReplyDelete

countdown...

countdown...

www.google.com